|
Enquête over full carbon draadvelgen (begin 2021)
(Klik op een foto om die te vergroten)
Om bestaande en toekomstige klanten nog beter te kunnen informeren over 'mijn' full carbon draadvelgen en om zelf de vinger aan de pols te houden, heb ik in 2017 een onderzoek gehouden
naar de gebruikservaringen. Hoewel het aantal respondenten beperkt was, leverde dat onderzoek (zie hier)
toch nuttige resultaten op. Inmiddels is het aantal klanten met deze full carbon velgen gegroeid en leek het mij een goed idee om een nieuw onderzoek te houden, in de verwachting meer respondenten (waaronder hopelijk weer die uit 2017) en dus meer nuttige en
betrouwbare informatie te krijgen.
In totaal heb ik 42 klanten uitgenodigd om mee te doen aan deze nieuwe enquête en 21 hebben die ingevuld. Ik heb geen selectie toegepast op mijn klanten met deze velgen.
Alle klanten met deze velgen heb ik uitgenodigd. De volledige resultaten kunt u hier downloaden.
Een samenvatting van de resultaten:
- • Het gemiddelde lichaamsgewicht van de respondenten is 78 kilo
- • Meer dan 80% van de respondenten heeft velgen van 45 mm hoog of hoger
- • De breedte van de velgen heeft niet tot problemen geleid
- • Ongeveer evenveel respondenten rijden met velgremmen als met schijfremmen
- • Slechts 1 respondent meldt enige slijtage van de versterkte remrand (na 10.000+ km)
- • Ongeveer 15% van de respondenten meldt een licht hinderlijk geluid bij het remmen
- • 13% van de respondenten heeft met deze velgen last van de wind bij windkracht 2-3, de rest van de respondenten vanaf windkracht 4 (bijna 50% pas bij windkracht 5)
- • Tijdens afdalingen bij veel wind moet je alert zijn om de windgevoeligheid van hogere velgen
- • Eén van de respondenten heeft terugkerende spaakproblemen gehad. Dit betrof een achterwiel met 'internal nipple' (waarbij de nippel niet zichbaar is). Dit probleem
werd zeer waarschijnlijk veroorzaakt doordat de spaakgaten in de velg onvoldoende schuin geboord waren waardoor de spaken niet mooi overal in een rechte lijn liepen. Dit
vermoeden wordt versterkt door het feit dat ik in bijna 5 jaar tijd geen enkel dergelijk probleem ben tegengekomen bij velgen met 'external nipple'. Dit probleem is opgelost
door de klant een gratis 'external nipple'-velg aan te bieden, inclusief nieuwe spaken, nippels en montage. Deze ervaring heeft ertoe geleid dat ik toekomstige klanten
sterk zal aanraden om 'external nipple' te kiezen.
- • Zo'n 40% van de respondenten heeft minder dan 6.000 km met de velgen gereden; zo'n 60% heeft meer dan 6.000 km met de velgen gereden (bijna 25% meer dan 15.000 km)
- • De respondenten met velgremmen vinden bijna allemaal dat de velgen goed remmen bij droog weer
- • De respondenten met velgremmen vinden bijna allemaal dat de velgen matig tot heel matig remmen bij nat weer
- • De respondenten met velgremmen gebruiken veel verschillende soorten remblokjes. Er worden geen remblokjes genoemd die duidelijk beter zijn dan andere.
- • De respondenten hebben goede ervaringen met de velgen in de heuvels.
- • De respondenten gebruiken veel verschillende merken banden op hun velgen.
- • Sommige respondenten vinden dat banden eenvoudig te monteren zijn, andere respondenten vinden juist van niet. Hetzelfde geldt voor het monteren van de band na een lekke band (zie gedetailleerde resultaten voor verschillen tussen merken)
- • Een kleine 60% van de respondenten rijdt met banden van 25 mm breed. De overige 40% rijdt met bredere banden (hoofdzakelijk 28 mm)
- • 90% van de respondenten gebruikt een lagere bandendruk dan 8 bar (7 bar is meest populair)
- • De meeste respondenten zijn niet enthousiast over een crash replacement-regeling
- • De algemene tevredenheidsscore is 8,88 (op 10)
Meer recensies over de full carbon draadvelgen vindt u hier.
|
|
|
|